Trawemunde-Budapest, päivät 1-5

Lautalta pääsi ulos klo 22:00 ja siitä suorinta tietä ja pikaisinta vauhtia Hannoveriä kohden jossa oli hotelli varattuna. Vajaa 3-tuntia vierähti kun oli peittojen alla untenmailla.

Ibis-hotelli bookingcomin kautta 38e. Hotelli oli loppuun buukattu jo 4päivää ennen määräpäivää eli vaikka on huhtikuun loppu niin halvimmat hotellit myydään loppuun ennakkoon.

******************************************

2.päivä, Hannover – Budapest

Saksan läpiajopäivä oli sunnuntai ja kun rekat ei liiku autobaanalla sunnuntaisin, niin ajaminen oli suht leppoisaa vaikka Hampurin ja Passaun välillä oli ne vähintään 20 tietyömaata. Rekat kun olis laitettu sinne sekaan niin olis meno ollut vähän tuskasempaa, kannattaa ajoittaa Saksassa ajelu sunnuntaihin jos mahdollista.

Sää oli aikaisin aamulla vilpoinen eli alle 10astetta, mutta tähän olin varautunut, joten ei ongelmaa. Iltapäivällä lämpötila nousi jo yli hellelukemien eli mikä oli ajellessa reilua 1200kilometriä.

Säätiedotukset olivat luvanneet sadekuuroja ja ukkosta enimmäkseen aurinkoiseen säähän, mutta sadetta tuli vain muutamat pisarat ennen Budapestiä.

Bensan hinnat vähän yllätti etenkin Itävallassa, jossa litra motarin huoltsikalla maksoi 1,56e. Saksassa motarilla noin suurinpiirtein sama hinta ja motarin ulkopuolella 1,47e/litra. Unkarissa ensimmäinen tankkaus lähellä Itävallan rajaa maksoi 413ft/litra eli noin 1,32e ja Budassa näin hintoja noin 370ft/litra eli on noin 1,2 euroissa.

Itävallan 10:n päivän moottoritietarra maksoi 5,2e /MP ja Unkarin vastaava 1470ft(noin 4,7e)

0,5litran olut Pennymarketin kylmäkaapista maksoi 199ft eli 64senttiä, oi niitä aikoja kun ravintelissa sai kylmän oluen markalla (noin 15senttiä) ja kioskista 20pennillä siis joskus 30v sitten.

Huomenna katsomaan onko Mäkkärissä vielä markanjasso kuten silloin 30v sitten.

Telttapaikka Bikercampissä 10e yö.

******************************************

3.päivä, – Budapest. Vapaata kiertelyä siellä täällä.

Kun lähtee reissuun +5 asteesta niin ei aina tule mieleen, että määränpäässä tarvittaisiin shortseja niin ne shortsit tietysti unohtui eli ostoksille. Tapanani on Budapestissä käydessä vierailla myös kiinalaismarkkinoilla ja sieltähän niitä shortseja löytyisi.

Paikka on aikojen saatossa vähän siirtynyt. Ennen markkinat oli Kőbányai út:n pohjoispuolella ”rautatievarikon” aukealla olevissa kojuissa/telttakatoksissa, mutta nyt tuo aukio oli tyhjä ja kaikki kiinankauppiaat olivat muuttaneet Kőbányai út:n eteläpuolelle jossa on vanha teollisuusalue/kiinteistö. Aikoinaan kävelin tämän käytöstä poistuneen tehdasalueen läpi kyseiselle kiinalaistorille.

Torilla on siis jumalaton määrä kiinalaisia kauppiaita myymässä kiinankrääsää, lähinnä vaatteita, mutta muutakin on tarjolla. Tosin on syytä muistaa, että aika useat kauppiaat ovat tukkukauppiaita eli eivät myy yksiä shortseja satunnaisella matkaajalle, kuten eivät myyneet nytkään. En tosin kysellyt kuin yhdeltä kauppiaalta ja ostin sitten ne shortsit kuitenkin Budan keskustan kaupasta.

4.päivä, – Budapest. Vappu Budassa, DTM:ää, taitolentoa ja musiikkia.

Keskustaan oli rakennettu katurata, jossa pörräsi näytösajoluonteisesti DTM:iä, Formulaykkösia, muita raasereita ja F1-kuski Bottaksenkin piti olla paikalla, mutten heppua nähnyt. Väkeä oli ihan riittävästi ja paikat jolta olis jotain nähnyt olisi pitänyt varata jo aamulla. Tai sitten oli kyllä tarjolla VIP-paikat, mutta niille olis kertyny hintaa sen parisataa niin jätin väliin ja niin jätti moni muukin sillä VIP-alue loisti tyhjyydellään. Muutenhan pippalot ei maksanu mitään paitti tietysti jos söi ja joi.

Ja kun DTM:t oli nähty tai pikemminkin kuultu niin siirtyminen Tonavan rantaan kun siellä alkoi lentonäytös.


Budapest oli täynnä toimintaa eikä kaikkiin tapahtumiin ollut mahdollista mennä, mutta kait ne samat musiikit soi joka puolella ja se perinteisin konsertti vappuna on Tabanin puistossa, joten siirryin illaksi sinne.

Konsertti oli ilmainen ja Heineken-tölkki kustansi kioskissa 400ft ja kiertävän kauppiaan korista 460ft. Mutta ennen kuin sain kiertokauppiaalta mitään ostettua niin kauppamies lateli kaikki suomalaiset kirosanat, jotka joku oli sille opettanut kun se äkkäsi jostain, että olin suomalainen.

Musiikki oli helppoa ränttätänttää jostain Popedan ja Kari Tapion välimailta ja kun ilma oli edelleen helteinen niin mikäs siinä oli nurtsilla maatessa.

5.päivä, – Budapest. Markan jasso ja Lenin-puisto.

Päivän ohjelmassa oli käydä Mementossa, jossa piti oleman kaikki itäeuroopan Lenin-patsaat. Tai tälläisen kuvan olin saanut jostain vuosia sitten näkemästäni mainoksesta ja silloin päätin, että kun puisto on valmis niin käyn siellä katselemassa paikkoja. No pettymys oli suuri vaikka olin jo etukäteen tietoinen ettei siellä ole patsaita kuin nimeksi eli torsoksi oli aikaisemmat suunnitelmat jääneet.

Leninistä oli kaksi huonoa patsasta ja mielestäni hyviä oli noin 3-5, loput oli joitain unkarilaisia puoluejohtajia, jotka ei kyllä avaudu muille kuin unkarilaisille.

Aneeminen puisto tosifanaatikoille ja kun muistoesinekioskinkaan Lenin-kynttilät eivät innostusta herättäneet niin en voi kyllä tätä paikkaa suositella kenellekkään ellei sitten kaikki muut kohteet Budassa ole jo bongattu ja vielä olisi yksi päivä aikaa käyskennellä Budapestissä.

Paras patsas oli tietenkin mahtipontisen propakandistisesti suunnitelmataloutta ja sen sankarityöläisiä ilmentävän ”Sergein” patsas.

Sankarityöläinen

Neuvostokansalaisen perikuva

Myös omituiset hahmot, jotka olivat joko unkarilaisia kosmonautteja tai paikallisen vesipallojoukkueen hyvintreenattuja pelaajia esittävä teos. Sen lisäksi hilpeyttä herätti vanha Pepsi-mainos jossa Pepsiä juova isokokoinen mieshenkilö näyttää ihan siltä ettei nauttisi juomasta pätkääkään vaan joisi sitä vain siksi, että kuvan ulkopuolella seisoo puolueen edustaja viritetty Kalashnikov ojennettuna mainoksen miestä kohti.

Trabantista löytyi myös pari yksityiskohtaa, joita aidosta Trabista tuskin aikoinaan löytyi nimittäin Fiatin ratti ja Oslo-radiokasettisoitin.

Mulla oli mukana sama kartta kuin 30vuotta sitten ja tein tarkastuskierroksen vanhoilla paikoilla, että oliko kadunnimet vielä samoja kuin silloin aikoinaan. No tosiasiassa tiesin etteivät olleet sillä olin jo aikaisemmin huomannut, että esim. Lenin-korut oli muuttunut Josefin nimiseksi, mutta nyt oli tarkoitus dokumentoida tapahtunut.


Marx-aukiota vastapäätä on Nyugatin juna-asema, jossa avattiin 30vuotta sitten Unkarin ensimmäinen McDonald’s tai ilmeisesti samaanaikaan avattu toinen Mäcci budassa oli virallisesti ensimmäinen, mutta oli miten oli niin silloin 30v sitten menin tästä ohi ja ihmettelin mikä ihmeen kansanpaljous ja jonotustapahtuma oli päällänsä kun aseman ympärillä oli jengiä kuin pipoo. Pakko oli käydä katsomassa mitä siellä oikein tapahtui ja vähän ihmettelin miksi jengi jonottaa hampurilaisia syömään ihan sikana. Suomeen palattuani luin vanhat Hesarit ja sieltä löysin uutisen, joka selvitti hivenen jonotuksen taustoja eli Mäcci tuli silloin itään.

Kun menin sinne asemalle(siis silloin 1988) niin huomasin yhdessä nurkassa suomalaisen markan-jasson, joka oli tuunattu toiminaan Linnanmäen kolikoilla siis niillä joita käytettiin joskus 60-70lukujen vaihteessa Lintsillä. Ei ollu enää Jassoa Budassa vuonna 2018.

Parin korttelin päässä edellisistä oli aikoinaan autonmittareita korjaava pikkupuoti jossa kävin aikoinaan teettämässä useammankin vaijerin motukkaan siellä kun taiteilivat melkein vaijerin kuin vaijerin pikkurahalla. Kyseinen liike oli poistunut vanhasta paikasta ja varmaankin lopettanut toimintansa sillä eiköhän Unkarissakin ole siirrytty korjaamisesta osien vaihtamiseen eli kun jotain hajoaa niin sitä ei enää korjata vaan haetaan kauppapuodista uusi osa ja laitetaan se hajonneen tilalle.

Ja kun vanhojen muisteluun päästiin käsiksi niin haikein mielin jätin Budapestin taakseni. Mutta toisaalta 20.elokuuta on Budassa ”uuden leivän juhla” hillitön ilotulitus Tonavan yllä ja Linnavuori taustalla. Musiikkia, perinneruokaa ja paljon muuta.

PS. oli muuten hankala matkustaa Budan metrossa ilman lippua sillä kontrolli oli aika tiheä, melkein jokaisella pysäkillä oli lippujen tarkastus rullaportaiden yläpäässä.

——— > päivät 6-10

Mainokset