Bazzanega – Brescia. päivät 14-16

14.päivä,  Bazzanega – Monte Cengio – Brescia. Siirtyminen Bazzanegasta kavereiden luokse Bresciaan Monte Cengion kautta.
Alunperin mun piti mennä viikonlopuksi Sorbolon ralliin kun kerran tämän reissuun piiloteemana oli muistelot ja olen Sorbolon rallissa ollut muutaman kerran 90-luvun alkupuolella.Mutta paikalliset tutut houkutteli tekemään suunnitelmissa muutoksen sillä Varanossa olisi Classic-Show ja mahtava määrä Classic-kalustoa kiertäisi näytösluonteisesti rataa ja Agostinikin olisi paikalla. Ja kun Varanosta on vain alle 50km Sorboloon, niin lauantaina Varanosta voisi mennä Sorbolon-ralliin syömään iltasapuskat. Siispä suunnaksi Brescia.Matkan varrella oli heti Bazzanegan vieressä Brasa Schlucht eli muikeat railot kalliossa jossa tie kulkee. Ajoin sen kautta vaikka sää olikin pilvinen.
Ja kun Monte Zunga oli siinä matkan varrella ja edellinen visiitti oli päättynyt puunkaatotöihin niin käväisin sielläkin katsomassa olisiko puut jo kaadettu. Olihan ne ja pääsin tien päähän asti, mutta sielläpä satoi, joten en lähtenyt patikoimaan sinne linnoitteelle asti. Roveretosta rankkasateen saattelemana Schio kohden passo Fugazzen yli. Fugazzella sade oli jo loppunut ja aurinko alkoi taas lämmittämänn naamaa ja aurinko paistoi myös seuraavassa vierailukohteessa eli Monte Cengion jyrkänteen laidalla olevalle Grenadiinien Rifugiolle ja sille muulipolulle, joka kulkee siinä pystysuorassa kallionseinämässä.

Tarkoitus oli patikoida vähän pidempääkin, mutta siinä laakson toisella puolella olevalla vuorella salamoi ja sen päällä olevat mustat pilvet näyttivät liikkuvan Monte Cengiota koden, joten tein prätkävarustuksessa parin sadan metrin koukkauksen muulitielle.

Suosittelen kunhan sää on suotuisa. Siinä muutaman kilometrin päässä on entisöity museolinnoitus, maksullinen tosin, mutta jos sotajutut kiinnostaa niin siellä olisi yksi. Ja kun sinne museolle ajeleen niin matkalla voi bongata yhden passonkin Passo della Sgreva 1195m.

Google.mapsikin on käynyt Monte Cengiollla

Forte Corbin, museoitu linnoitus 1915-18

Cengiolta sitten Bresciaa kohden mustia pilviä kierrellen, mutta Mantovan nurkilla oli pakko puskee läpi rankkasadealueen. Majapaikkaan päästyäni sade oli loppunut ja aurinkokin lämmitti totuttuun tapaan hellelukemissa.

**************************************************************************

15.päivä,  Brescia. ACI MotorShow Varano.

www.autodromovarano.it

ACI Classic MotorShow Varanon radalla Parman lähellä. Hieno tapahtuma, paljon classikkoja, Agostini, Lavado, Spencer……….

Eikä pääsylippu varikolle ja alueelle maksa mitään. Pärinää ja pauketta riittää. Ajot radalla on näytösajoja eli varsinaista kisaa ei käydä ja kun mestrit päästettiin radalle niin niiden edessä ajoi auto ettei vanhojen mestareiden mieleen olisi pälkähtänyt alkaa kisaamaan.

**************************************************************************

16.päivä,  Brescia. Parit ossariot ja moottoriradat.

Ensin Cremonan radalle, jossa oli ajopäivä meneillään. Kaksi rataa isompi ja toinen mikroautoille ja pienemmille 2-pyöräisille. Radalla oli myös rengaskauppa ja kuvapalvelu.

www.cremonacircuit.it

 
Sitten mikroautoilua katsomaan yhdelle Italian parhaista radoista. Ja kuten jo tutuksi oli tullut niin rankkasade keskeytti ajot.
www.southgardakarting.it

Italian itsenäistymiseen kiinteästi liittyy Solferino ja St.Martino, jossa myös on Ossariot, siis molemmissa omansa. Täällä käytiin Italian ja Itävallan välisiä taisteluita juuri ennen Italian itsenäistymistä tai oikeammin yhdistymistä kun italian eri ruhtinas/kuningaskunnat yhdistyivät. Tässä vaiheessa Itävalta hallitsi suurinta osaa Pohjois-Italiasta.

Tuolloin Sardinian kuningaskunta teki Ranskan eli Napolen kolmannen kanssa sopimuksen jossa Sardinian kuningaskunta luovutti Ranskalle alueita nykyisestä Ranskasta eli mm. Nizzan ja Napoleon kolmas puolestaan lupasi auttaa Sardiniaa valtaamaan alueita Itävallalta mm. Lombardian.

Italian valtio muodostettiin vuonna 1861, mutta tällöin siihen ei vielä kuuluneet kaikki Italian eri kunungaskunnat vaan niitä liitettiin pikkuhiljaa Italiaan niin, että ennen ensimmäistä maailmanasotaa Italian kartta oli lähes nykyisellän poislukien Itävaltaan vielä tuolloin kuulunut Etelä-Tirolin alue eli Gardajärven pohjoisosasta pohjoiseen sijoittuva alue.

Ensimmäisen maailmansodan alkaessa Italia, Itävalta-Unkari ja  Saksa kuuluivat Kolmiliittoon, mutta sodan alettua Italia ei liittynytkään siihen heti vaan vasta parin vuoden jälkeen ja silloin ympärysvaltojen puolelle saaden samalla lupauksen, että sodan jälkeen Etelä-Tiroli liitetään Italiaan.

Tämä muistutukseksi niille, jotka ihmettelevät miksi Italian pohjoisosissa puhutaan vielä tänäkin päivänä paljon saksaa.

Mutta takaisin Solferinoon sillä sen lisäksi, että siellä käytiin Italian historian kannalta merkittäviä taisteluita siellä sai myös Punainen Risti alkunsa. Liikemies Henry Dunant oli paikanpäällä ja kauhistui veristen taisteluiden raakuudesta ja haavoittuneiden sotilaiden ”heitteillejätöstä” ja hän ehdotti myöhemmin kirjassaan vapaaehtoisuuteen ja  puoluettomuuteen perustuvien yhdistysten perustamista auttamaan taisteluissa haavoittuneiden hoitoa ja tämä johti myöhemmin Punaisen Ristin perustamiseen.

www.solferinoesanmartino.it

GoogleMap San Martinon tornissa

GoogleMap Piazza Castellossa pizzeria Perhosen edessä

päivät 11-13 <—————————————————————-> päivät 17-20

Mainokset